Tasmanië - Reisverslag uit Tasmania, Australië van Esther Westeneng - WaarBenJij.nu Tasmanië - Reisverslag uit Tasmania, Australië van Esther Westeneng - WaarBenJij.nu

Tasmanië

Blijf op de hoogte en volg Esther

18 Mei 2019 | Australië, Tasmania

Afgelopen anderhalve week ben in in Tasmanië (Tassie) geweest. Nadat ik vorige keer terugkwam uit Sydney had ik precies 1 dag bij m'n gastgezin voordat we richting Geelong (ligt naast Melbourne) vertrokken met de auto. Dit was 1500 km, en dit hebben we in 17 uur gereden. We hadden de auto volgeladen met veel spullen, de 2 honden, de 2 kinderen, m'n hostmom en mezelf. Mijn hostmom moest die week een week naar Tasmanië toe voor werk, en ze vind het te lang voor de au pair om de kinderen een week alleen thuis te laten als m'n hostdad aan het werk is. En omdat vliegen van Melbourne naar Tasmanië maar een uurtje is, en ze deze afstand wel vaker rijden omdat de ouders van mijn hostmom daar wonen, hebben we het met de auto afgelegd. Ik ben daar in totaal anderhalve week geweest met de kids, en toen mijn hostmom weer terugkwam uit Tassie, ben ik richting Tassie vertrokken.
Ik vertrok 7 mei 's morgens naar Tassie. Zoals ik al benoemde is het maar een uurtje vliegen, dus ik was er rond lunchtijd. Ik landde in de hoofdstad Hobart.
Om je een beeld te geven. Tasmanië is ongeveer 2,5 keer zo groot als Nederland, heeft 515.000 inwoners en 206.000 daarvan wonen in Hobart. De andere grote stad die Tassie kent is Launceston en daar wonen ruim 106.000 mensen. Het is dus niet zo druk in Tasmanië, haha.

Toen ik aankwam in Hobart heb ik die dag de stad gezien. De volgende dag (woensdag) begon mijn 6 daagse tour door Tassie.
De eerste dag was een dagtrip naar Port Arthur. Een eiland wat voor gevangenen uit Engeland een lange tijd hun woon- en werkplaats was. Uiteindelijk stopte de aanvoer van gevangenen, waardoor het een touristenplek werd, en geloof het of niet; de laatste gevangen werden de eerste gidsen. Deze dagtour maakte ik met 4 anderen mensen.

Op dag 2 ontmoette ik de groep waar ik de komende dagen bij zou blijven. We waren in totaal met 21 mensen, dus een flinke groep. Dag 2 zou bestaan uit veel rijden, want we zouden overnachten in Strohan. Even voor het beeld. Hobart ligt rechtsonderin in Tassie, en Strohan ligt helemaal links in Tassie, in het midden van de kustlijn. We hebben dus op dag 2 Tasmanië horizontaal doorgereden. Tussendoor zijn we gestopt bij een aantal watervallen en bij een groot meer. Het weer was echter niet zo heel spectaculair, dus we zijn veel in de bus gebleven. In Strohan bleven we 2 nachten, omdat we de volgende dag een hike gingen maken. Het was in totaal 10 km heen en terug naar een waterval van 104 (!!) meter hoog. Dit was heel gaaf om te zien. Daarna konden we ons nog even uitleven in de zandduinen waar we heen waren gereden.

Dag 4 zijn we naar Cradle Mountain gereden. Als je niet weet wat het is, zoek het dan even op want het is prachtig. Hier hebben we een wandeling van ruim 6 km gemaakt, en ongeveer 500 m de hoogte in. Prachtig uitzicht. 's Avonds zijn we doorgereden naar Launceston, waar we overnacht hebben (bovenin in het midden van Tasmanië)

Dag 5 was m'n favoriete dag. We hebben 's morgens een korte wandeling gemaakt in Launceston in het park Cataract Gorge.
Daarna moesten we 2,5 uur rijden naar Bay of Fire. Een heel bekend strand in Tasmanië. En buitenom de 2e dag hebben we alle dag supermooi weer gehad, dus daar hebben we erg van genoten. Bij Bay of Fire hebben we anderhalf uur rondgelopen, gezeten en gelunched. Daarna moesten we weer een uurtje de bus in om naar Nature World in Bicheno te rijden. Dit is een verblijf met heel veel dieren die ze hebben in Tasmanië. De meeste dieren zijn daar omdat ze gewond zijn en zo kunnen ze herstellen. Enkel kunnen niet alle dieren terug het wild in, als ze heel lang verzorgt zijn. Ze hadden hier een kangaroo's, die aaibaar waren. Wombats, Tasmanian devils (zoek die ook maar even op, haha) en veel vogels. We kwamen daar aan tijdens het voeruurtje, dus we konden alle dieren van dichtbij zien en de meeste konden we ook aanraken. Heel leuk om deze dieren van zo dichtbij te zien, ook omdat er een aantal dieren alleen in Tasmanië te vinden zijn.
's Avonds ben ik met 2 meiden op pignuintour geweest. We hadden geluk, want er waren veel pignuins die avond :)
In Bicheno was alweer de laatste avond.

Dag 6 zijn we naar Wineglass Bay gegaan. Dit ligt helemaal rechts, in het midden, langs de kustlijn. We moesten 300 traptreden beklimmen voor een fantastisch uitzicht. Daarna zijn we met bijna de hele groep naar beneden geklommen (1000 traptreden naar beneden) om op het strand te lunchen. Wederom lekker weer! Maar daarna moesten we ook weer de 1000 traptreden omhoog, oeps haha.
Van Wineglass Bay naar Hobart was ongeveer nog 1/1,5 uur rijden. Daar werd iedereen weer naar zijn hostel gebracht.
Dit was vorige week maandag, ik had toen nog tot zaterdag in Tassie. Ik heb de eerste dagen heerlijk niks gedaan, want zo'n tour vraagt best wat energie. Donderdag ben ik naar Mona (musuem of old en new art) geweest met een meisje die ik ontmoet had bij de tour en ook nog even i Tasmanië verbleef. Heel bijzonder en een beetje vreemd, maar het was een must see in Tasmanië. En vrijdag heb ik een beetje rondgelopen en niks gedaan, en toen was het gister tijd om weer terug te gaan naar m'n hostfamily.
Ik ben gister om 7:30 vertrokken vanuit Hobart en ik was om 19:30 thuis. Een taxirit, 2 vluchten en een busrit later.
Maar het was heel mooi om Tasmanië te zien. We hebben erg geluk gehad met het weer en we hadden een supergezellige groep. Ook is Tasmanië erg groen, wat een beetje het tegenovergestelde is van de plek waar ik nu woon bij het gezin, omdat we hier heel wat minder regen hebben.

Ik ben nog vrij t/m woensdag, en dan mag ik donderdag weer aan de bak voor 2 weekjes. Waar ik daarna naar toe ga, hoor je tegen die tijd wel weer ;).

Liefs,

  • 19 Mei 2019 - 16:46

    Paps:

    Hey Essie, wat een toer. Jij hebt er een week over gedaan en ik heb een week werk om alles op te zoeken, haha. Erug mooi zoals je alles beschrijft. Geniet ervan.
    Ik ben nu al benieuwd waar de volgende reis naartoe gaat......
    Liefs paps

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

heey, leuk dat je een kijkje neemt op mijn blog. ik ben Esther Westeneng. 18 jaar oud en student MZ op Scalda. ik ga in maart voor 3 maanden naar Kenia. waar ik eerst in een weeshuis stage mag lopen en daarna op een school met gehandicapten kinderen. ik heb ontzettend veel zin in mijn reis, en om het met jullie te delen. jullie kunnen 1 keer in de 2 weken een up-date van mij verwachten. jullie horen van me! Esther

Actief sinds 23 Jan. 2017
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 98374

Voorgaande reizen:

09 Januari 2019 - 16 Augustus 2019

Reis naar Australie

Landen bezocht: